SÅ HÄR BLIR DU SYNLIG PÅ LINKEDIN OCH FÅR NYA MÖJLIGHETER (Del-1)

Uppmana andra att ta kontakt med dig och utöka ditt nätverk genom att öka din synlighet på LinkedIn!

Sedan 10 år tillbaka arbetar jag som karriärcoach & -rådgivare och granskar varje dag flera CV, personligt brev och LinkedIn-profiler. Jag ger tips, råd och feedback till personer som vill framhäva sin kompetens på ett snyggt sätt så att de kan skapa nya möjligheter i yrkeslivet, hitta nya jobb och uppnå sina karriärmål. Vägar som leder till framgång kanske är flera men vissa vägar utan tvivel är kortare och effektivare än andra. För mig är LinkedIn en av de effektivaste vägarna där man kan skapa rätt förutsättningar för att uppnå sina mål.

I dag är LinkedIn absolut den viktigaste digitala plattformen där vi kan marknadsföra vår kompetens och hitta nya kontakter som kan öppna upp nya dörrar för oss i arbetslivet. Den erbjuder flera möjligheter som jobb, affärer och ett stort professionellt nätverk. Så din största prioritet på LinkedIn bör vara att göra ett gott och professionellt intryck så att du kan inge tilltro om din kompetens. När du gör ett gott intryck på LinkedIn framhäver du dina kvalifikationer på ett mer trovärdigt sätt och upplevs mer intressant för andra på LinkedIn. Du kan generera nya affärer, skaffa samarbetspartners och bygga ditt personliga varumärke.

En rekryterare som besöker din LinkedIn-profil tittar direkt på tre saker så fort hen landar på din profil. Det är ditt profilfoto, din yrkesrubrik och sammanfattningen av din profil (Rutan OM). Profilsammanfattning är så pass viktig  att jag kommer skriva mer detaljerad om det vid nästa tillfälle men idag tänkte jag dela med mig av lite nyttig information om hur du som profilerar dig på LinkedIn bör tänka när du väljer ditt foto och din yrkesrubrik.

FOTO

Ditt foto är absolut det första intrycket dina besökare får om dig på LinkedIn eftersom det ligger i vår natur att vi tänker visuell och fokuserar mer på bilder än texter. När vi ser en ny person hämtar vi omedvetet information dvs referensramar från vårt förflutna för att behandla den nya informationen. Därför är det inte så konstigt att vi tittar direkt på profilfoto så fort vi landar på en ny profil.

LinkedIn är en professionell affärs- och karriärnätverksplattform och ett profilfoto måste därför passa in i denna miljö. Ett snyggt och genomtänkt foto som inger en positiv känsla får dig att framstå professionell, trevlig och ger ett gott intryck av dig. Det lockar nya personer till din profil och uppmanar dem att ta kontakt med dig. Kom ihåg att ett leende ofta räcker långt för att skapa det första positiva intrycket.

BAKGRUNDSBILD

Din bakgrundsbild är ett bra komplement till ditt foto på din LinkedIn-profil. Du kanske tycker att en bakgrundsbild inte är lika viktigt som ditt profilfoto men en genomtänkt bakgrundsbild kan faktiskt stärka ditt personliga varumärke på LinkedIn och förmedla ditt budskap bättre. Välj en bild som du associerar och identifierar dig med. Det är viktigt att bakgrundsbilden du väljer kommunicerar ditt budskap så att den kompletterar din LinkedIn-profil. För en egenföretagare kan det vara alldeles relevant att ha företagets logotyp som bakgrundsbild så att man förknippar sig till sitt eget företag och marknadsför företagets varumärke på LinkedIn. Om du är arbetssökande eller jobbar som anställd bör du välja en bild som kommunicerar din kompetens och inriktning i yrkeslivet så du stärker ditt personliga varumärke.

YRKESRUBRIK dvs PROFILRUBRIK

Din yrkesrubrik dvs din profilrubrik (texten som syns direkt under ditt namn) är det man tittar direkt efter ditt foto eftersom den säger vem du är i yrkeslivet. Därför behöver du välja en yrkesrubrik som beskriver ditt specialistområde. Den ska väcka intresse för din profil så att man blir lockad till att klicka sig in på din profil i en sökning. Att skriva flummiga texter istället för en tydlig yrkesrubrik är inget effektivt sätt att väcka intresse för din profil. Den varken fångar rekryterarnas uppmärksamhet eller ökar din synlighet på LinkedIns sökmotor. Sådana allmänna formuleringar säger inget konkret om din inriktning eller hur din kompetens skulle kunna vara till nytta för en arbetsgivare. Var tydlig med vem du är i yrkeslivet. LinkedIn styrs av sökord och rekryterarna / arbetsgivarna hittar sina kandidater med hjälp av dessa sökorden. För att öka din chans att synas för rekryterare behöver du placera relevanta sökord i din profilrubrik så att du hamnar högre upp i sökresultatet i LinkedIns sökmotor. En uppdaterad LinkedIn profil med aktuell information om dig kan hålla dig uppdaterad om vilka lediga jobb som matchar din profil och vad som händer i din bransch. Du kan marknadsföra din yrkesprofil på ett framgångsrikt sätt och öka din chans att bli upptäckt av arbetsgivare, rekryterare och potentiella samarbetspartner.

Ett annat viktigt tips är att inte underskatta vikten av att ange din plats dvs. ditt geografiska område och ditt postnummer i din profil. När rekryterare söker efter nya kandidater på LinkedIn gör de ofta sökningar inom avgränsade områden. Genom att registrera även din bransch och dina kontaktuppgifter kan du öka din tillgänglighet och synas bättre för rekryterare.